5. Minitoer Taronga Zoo

25 april 2015 - Sydney, Australië

Het is deze keer wat minder een verhaaltje van ‘dit is er allemaal gebeurd’ maar meer een begeleiding tekstje bij een paar foto’s want … we zijn er eindelijk… het verhaaltje over de dierentuin! Want echt het is een waanzinnig mooie en gave tuin dus shame on me dat het zo lang heeft geduurd voordat ik dit liet zien. Alle foto’s zijn van de drie halve dagen dat ik het park heb bezocht in de eerste week dat ik hier was; dus ik ga het gewoon in volgorde af. En bedenk vooral dat ik a) natuurlijk niet van alles foto’s heb (kunnen) maken en b) dat ik nog niet eens het hele park had gezien blijkbaar! Tijdens de stagedagen kwam ik er af en toe achter van ‘hee, dit heb ik nog helemaal niet gezien!’. En dat is zeker gek als je bedenkt dat ik braaf een plannetje voor mijn neus had, juist om ervoor te zorgen dat ik niks zou missen (en om te proberen het park te leren kennen). Maar we beginnen dus bij het begin, yiiihaaa! (en jep we komen sommige dingen dus meerdere malen tegen met flinke tussenpozen..)

Natuurlijk ben ik begonnen bij het Australië gedeelte. Want wat erg grappig is; ze vinden hier de olifanten en giraffen erg tof. En nu ben ik natuurlijk nog geen specialist ofzo, maar ja, olifanten en giraffen… Alle dierentuinen waar ik tot nu toe gewerkt heb hadden allemaal zowel giraffen als olifanten als zebra’s als mensapen… Boooooring. (hihi niet echt natuurlijk, maar in verhouding…) Maar koala’s heb ik nog maar eenmaal gezien in Planckendael en sommige soorten wallibi’s nog nooit en … Jeppa, ik ben niet voor niks naar Australië gekomen he!

Vooral de mooie grote vrije vluchtvolière voor Australische vogels viel erg in de smaak! Ze hadden hier ook heel grappige educatie; een verhaaltje over een speciale relatie tussen vogel en plant en dan moest je door een blaadjes-gaatje kijken om desbetreffende plant te zien, tof gedaan!

En ze hebben hier in Taronga Zoo ook een podium waar dus regelmatig concerten gegeven worden! Gaaaaaaaaf! Dus als daar een keer iets leuks komt zou het echt wel tof zijn om heen te gaan. Wat je al niet kunt organiseren in dierentuinen…

En er liepen overal zoooveel hagedissen rond, echt heel tof! Volgens mij zijn de meeste gewoon wilde dieren. En niet alleen wilde hagedissen maar ook wilde kookaburra’s en Australische ibissen (die laatsten worden blijkbaar als pestsoort gezien! Er wordt een onderzoek naar uitgevoerd dus vandaar dat ik een dier vond met een raar soort label aan de vleugel)

Oooh en wat ik erg grappig vind zijn de schoolgroepen; erg veel hebben een uniform! Sommigen gewoon een shortje en shirt, maar er zijn ook een hoop (meisjes?)scholen met lange jurken (echt zó ontzettend boring en lelijk) met een hoedje… Niet alle scholen hebben uniformen, maar als ze dat wél hebben dan zijn ze daar erg streng in; ze zijn verplicht enkel en alleen het uniform te dragen PRECIES zoals bedoeld wordt. THUIS doe je het aan en THUIS doe je het pas weer uit. Je zou dus niet je petje/hoed af mogen doen of enkel je shortje dragen met een ander shirt, ook niet als je onderweg bent naar huis. Ik vond het vooral een grappig gezicht hihi.

In het nachthuis natuurlijk weinig foto’s kunnen maken, maar toch een foto gemaakt van een verblijf dat erg veel indruk op me heeft gemaakt; van een tuin. Hier hebben ze echt de toffe boodschap van wat de mensen hier allemaal zelf kunnen doen voor lokale wildlife. Dus dat houdt in: hou je honden en katten (vooral ’s nachts) binnen/aan de lijn, oud hout geeft mooie plaatsen voor reptielen/insecten, etc. Maar ik vind het verblijf zo tof gemaakt! En er zat een soort die ik ontzettend gaaf vind; uilnachtzwaluw/Tawny Frogmouth. Helaas geen foto van want het was donker natuurlijk… Maar google maar eens! Dat zijn de grappige (roof)vogels die op een boomstam zitten en op de juiste boomstam/in de juist houding bijna onzichtbaar zijn, heel gaaf!

En toen ik eigenlijk bijna naar huis wilde gaan op (ik geloof) de tweede dag kwam ik langs meneer de olifant (die ergens anders woont dan de mevrouwtjes met de kids) die bezig was met zijn speeluurtje. Regelmatig komen er blijkbaar twee verzorgers (voor security…) met een ton vol speeltjes naar meneer toe om hem wat uit te dagen en wat met hem te spelen. En ooo wat was dat leuk om te zien! Van spelen met banden, tot stokjes vangen met de slurf, tot een rugbybal wegschoppen (echt waar! Met de slurf zelf vasthouden en dan loslaten en schoppen, we moesten allemaal goed uitkijken…) en natuurlijk ook pootjes optillen, staan en omdraaien op een halfbegraven balk en steigeren en liggen… Echt super om te zien! Een soort circustrucjes natuurlijk, maar voor een intelligente en solitaire stier (die schijnbaar om de zoveel tijd bezoekjes krijgt van 1/meer dames) zijn dit echt zijn speelmomentjes. Hij leek het in ieder geval echt leuk te vinden! De verzorgers droegen beiden een olifantenhaak; vroeger gebruikt om de olifanten te straffen. Deze (oudere) olifanten komen nog van de echte werkvelden en zijn dus waarschijnlijk opgevoed met deze stokken. Dat betekent natuurlijk niet dat ze nog steeds gebruikt moeten worden, maar het dwingt wel een soort respect af bij de olifant om de stok te dragen. Ze zullen het dus voor de zekerheid bij zich houden, het beeld alleen al zal meer zekerheid bieden dat meneer zich gedraagt tijdens de training en mocht meneer zich toch misdragen hebben de verzorgers in ieder geval nog (letterlijk) een stok achter de deur of een troef achter de hand… :)

Er zijn twee shows in het park; zeeleeuwen en vogels. De shows zitten elke keer een beetje anders in elkaar en ik heb beide nu twee keer gezien. Van de zeeleeuwenshow heb ik helaas geen foto’s gemaakt; maar ze laten enkel wat natuurlijke gedragingen zien en proberen mooi de boodschap over duurzame vis te promoten. Van de vogelshow heb ik wel een aantal foto’s gemaakt tijdens mijn tweede bezoekje. Beide shows vond ik echt leuk om te zien, maar vooral de vogelshow was waanzinnig gaaf! Met ontzettend veel verschillende vogels en veel verschillende dingen laten zien. Waar ik geen foto van heb; de black-breasted buzzard. In het wild eet deze vogel op heel handige wijze emoe-eieren: door een steentje te nemen met de snavel en het steentje op het ei te gooien. Voorzichtig wordt er een klein gaatje gemaakt zodat de goodies niet allemaal weglopen maar de vogel mooi de inhoud kan opslurpen. In de dierentuin maken ze voor de show een nep-ei met daarin een kleine beloning; dus we hebben echt zitten kijken naar een waanzinnig knappe vogel die met zijn steentje probeert het ei te breken! Dat noem ik nog eens een perfecte combinatie van informatief doch super leuk om te zien!

Ik heb echt nog niet alles weten te vertellen/laten zien, maar in de loop van mijn stage zullen er vast nog meer verhalen en foto’s uit de dierentuin komen. Althans dat hoop ik toch haha. Ik hoop dat dit een eerste klein beeld van de enorme (gave!) dierentuin geeft. Mochten jullie ooit in Sydney komen is een bezoek aan Taronga Zoo zeker een grote aanrader en ik raad daarbij ook zeker aan om er een hele dag voor uit te trekken, tenzij je van plan ben te gaan hardlopen door de dierentuin of het prima vindt om maar de helft te zien (natuurlijk niet :) ). Maar ik vond het hoog tijd om toch eens wat te laten zien, dus bij deze; geniet van deze korte foto-trip door Taronga Zoo!

1. Marianne:
    25 april 2015
    Nog een verhaal en rondleiding door de Taronga Zoo vandaag.Dank je wel.Wat veel foto's heb je al.Aparte schildpadden vooral die punker.Zal ze m'n zusje laten zien want die is helemaal gek van schildpadden.Slaap lekker en tot het vlgde verhaal.Liefs Marianne
  2. Marleen:
    26 april 2015
    Het ziet er een prachtige zoo uit!! en dan de omgeving en de ligging... om jaloers op te worden! zoeken ze toevallig nog iemand in de educatie-afdeling? :-)