3. Toeristisch paasweekend

25 april 2015 - Sydney, Australië

Dag allemaal!

Ik vind het erg slecht van mezelf; dit uitstelgedrag waardoor het zo verschrikkelijk lang heeft geduurd voordat ik weer met een blogje aankom en dan nog een ‘oud verhaal’ ook…

Bij deze wil ik graag wat vertellen over het paasweekend. In tegenstelling tot de Benelux is iedereen hier vrij geweest van vrijdag tot en met maandag; 4 hele dagen! Deze paasdagen ben ik begonnen met wat huishoudelijk werk, want het de eerst twee dagen was het regen, regen en nog eens regen… Kleren wassen, stofzuigen, vuilnis wegbrengen en… lamellen poetsen. Het vuil irriteerde mij al maar tijdens het schoonmaken kwam ik erachter waarom; het was ook echt belachelijk vies! Een mooie foto gemaakt tussendoor, oordeel zelf maar of dit nog acceptabel was of niet… (ik kies voor NIET). Een fijne opluchting dus toen ik klaar was met mijn grote Paas-schoonmaak! En nadat ik het vuilnis had weggebracht (en de deur open had laten staan) en naar mijn slaapkamer liep bleek dat de kat van de buren (Charlie) op bezoek was gekomen… Zodra de deur naar buiten openstaat komt Charlie eraan gelopen om hier binnen een kijkje te nemen, zoals gisteren tweemaal het geval was. Het beest heeft blijkbaar een obsessie met mijn slaapkamer, haha! Maar het is echt een enorm schatje met een hangertje aan zijn halsband ‘je suis Charlie’; de kat komt op voor zijn mede…mens. :) (zie foto’s)

Zondag, Eerste Paasdag, ben ik de echte toerist gaan uithangen in de stad, jippieee! De dag ervoor had ik een Opal-card gekocht en eigenlijk is het gewoon een OV-kaart; je checkt in en uit bij bus, trein of ferry en je kunt de kaart opladen, maar ook automatisch laten opladen. Leek me hier toch wel heel praktisch! Ik heb dus de bus genomen naar Darling Harbour waar ik een megatoerist kon uithangen; de dag ervoor had ik een soort multi-kaart gekocht. Voor 69 dollar mag ik in 30 dagen een dierentuin in Sydney bekijken, een aquarium, Madame Tussauds, een sea life sanctuary en mag ik de Sydney Tower Eye in; 3/5 attracties waren gevestigd op de kade van de Darling Harbour dus dat was lekker makkelijk! Omdat het zondag zou (…) gaan regenen gekozen om te beginnen bij Madame Tussauds waarvan ik zeker wist dat het overdekt zou zijn. Toen ik wakker werd zondag scheen de zon en ook in de bus naar Darling Harbour bleef de zon schijnen… Ik zal maar vast verklappen dat het de hele dag geweldig weer is geweest.

Met de bus de Harbour Bridge over om daarna nog een klein stukje te lopen naar de Darling Harbour. En het water vind ik wel echt super mooi overal! En een gaaf schip gezien bij het maritiem museum; misschien is dat ook nog wel eens een bezoekje waard. Ook zag ik een gebouw van de Rabobank, haha! Later ook nog een ING gezien; ik wist helemaal niet dat die banken zo internationaal waren.

Ik had gepland om rond half 10 bij Madame Tussauds te zijn (bij opening), maar was (natuurlijk) veeeel te vroeg bij de bushalte in Mosman en heb toevallig een bus eerder kunnen nemen. Dus nog even in het zonnetje kunnen zitten op de kade voor Madame Tussauds voordat ik stipt om 9u30 naar binnen kon. Daar heb ik dan echt de mega-loser-toerist uitgehangen; me and my selfiestick! Er liepen wel meer mensen met zo’n stok rond, maar ik was de enige die het gebruikte zoals het bedoeld is; om in je eentje foto’s van jezelf te maken haha. Nu ben ik natuurlijk van het ‘of ik doe iets goed of ik doe iets niet’ dus alle ‘cares’ van me afgegooid en me gedragen als de ultieme lonely toerist. Ik vond mezelf dan ook best grappig en ook mede-toeristen konden mij en mijn stok wel waarderen, we hebben allemaal genoeg kunnen lachen in ieder geval! Vooral gewoon grappige foto’s maar ook wel wat met verhaal. Zo de eerste foto; Queen Trucanini; een aboriginal vrouw met een verhaal wat grotendeels ging over de ‘witte mensen die niet te stoppen waren en alles vernietigden en al haar bekenden uitroeiden’. Voor ik naar binnen ging zag ik een bordje hangen met dat er historische figuren en verhalen in Madame Tussauds waren die emotioneel en schokkend konden zijn voor native mensen; dus of we daar respect voor konden hebben. Ik dacht een beetje van ‘jahoor, boehoe emotioneel’. Maar bij dat eerste beeld snapte ik eigenlijk best goed wat ze bedoelden… Queen Trucanini is overleden in 1871 en zou in theorie de grootmoeder van je grootmoeder kunnen zijn; met het hele verhaal erbij kan ik me voorstellen dat dat een behoorlijk emotionele ervaring voor je is! Voor de rest heb ik nog wel wat bordjes gelezen, maar eigenlijk vooral gewoon alles leuk en grappig gemaakt… :) (zie foto’s)

Daarna was het ongeveer 10u45 en echt, het was warm en super weer! Niet zo heel veel zin om weer ergens naar binnen te gaan dus maar wat gaan lopen op de kade. Eigenlijk van plan om een park op te zoeken met mijn lunch, verrekijker en vogelboek, maar nog geen 10 meter verder een bord tegengekomen met boottochtjes; als het daar nu niet eens ideaal weer voor was! Beetje geïnformeerd en snel beslist; een 24uurs onbeperkt varen op de ‘hop on hop off boot’ langs wat toeristische punten. En voor 30 dollar vond ik dat voor Sydney-prijzen ook nog best meevallen! Dus van 11 tot 12u20 lekker op de boot een volledig toertje gemaakt. Het was nog best vroeg dus besloten om toch nog een attractie in te gaan; de keus gemaakt voor het aquarium, ‘want dat kost minder tijd dan de dierentuin’. Ik wilde eigenlijk om 14u45 weer de boot op om nog een volledige toer te maken, om daarna nog een halve toer te maken en bij Taronga Zoo uit te stappen om daar de bus naar huis te nemen. Nou ik heb me meer dan vermaakt in het aquarium en heb het laatste halfuur best een beetje moeten doorlopen om op tijd weer bij de boot te staan! Weliswaar met een koffie en een zakje chips. De foto’s lopen dus een beetje door elkaar heen, maar hier breng ik er graag wat structuur in aan. De boottocht negeren we verder even en ik vertel jullie eerst graag nog wat over het aquarium.

Want het was echt nog best groot en super tof om te zien allemaal! Wel enorm toeristisch ingedeeld; dus klein en erg vol. Gelukkig was het nog niet zo druk, maar ik kan me voorstellen dat het op echt drukke dagen gewoon niet meer leuk is om daar rond te lopen… Net zoals bij Madame Tussauds wordt er in het begin leuk een foto van je gezelschap gemaakt voor een green-screen waar ze later iets flauws mee doen. Maar bij het aquarium ben ik toch maar doorgelopen; yes I am alone and no thank you I don’t need a picture. :) Bij het aquarium begon het meteen erg goed; vogelbekdieren! Want miiiiijn god wat zijn dat een enorm schattige dieren! Erg mijn best gedaan maar een foto maken is erg lastig aangezien ze zo snel en beweeglijk zijn. Wel heel grappig; er was een verzorgster aan het schoonmaken, niet erg praktisch zo’n verblijf! Ze hadden vooral veel vissen in het begin met wat schildpadden, soms een hagedis en later een mooi rond aquarium met roggen en… zeesterren! Mooie grote die perfect bij mijn nagels pasten, alsof erover nagedacht was. :) Wat verdere hoogtepunten vond ik toch wel de pufferfish met eitjes. Beetje vage foto, maar je ziet een vis zwemmen onder een rotswand waaronder allemaal kleine witte dingetjes hangen; eitjes! Heel tof om in een aquarium te hebben, want ik geloof dat maar weinig mensen weten hoe sterk ouder-gevoelens kunnen zijn bij sommige vissen. Natuurlijk hadden ze ook kleine pinguïns, echt Australische dieren (al komen ze ook in Nieuw-Zeeland voor, maar ik snap nog steeds niet helemaal of ze het nu officieel dezelfde soort noemen of ondersoorten ofzo…). Heel mooi gedaan met het verblijf waardoor je mooi het ‘snorkel-gedrag’ kunt zien. Ook hadden ze glow-in-the-dark kwallen (wie wil dat nu niet als party-verlichting??) en Japanse reuzenkrabben/spinkrabben/reuzespinkrabben en jeetje mina wat zijn dat enge beesten. Weer even een hand voor perspectief maar bedenk er vooral bij dat dit nog behoorlijke kleintjes waren voor deze soort!

Wel grappig, deze dieren werden getoond in een nieuw deel van het aquarium (of opgepimpt deel; dat weet ik niet zeker). Ik zag de aankondiging al op de site en de dag dat ik er was was de tweede dag ofzo dat dit deel af en open was. Ik had nog bedacht om niet naar het aquarium te gaan ‘want het zou vast megadruk zijn’. Blijkbaar was ik deze slimme gedachte vergeten maar het maakte ook weinig uit; het is zo’n toeristische uitstap dat de mensen die er waren echt niet speciaal voor dat gedeelte waren gekomen. Maargoed, het was dus helemaal opgemaakt met een soort astronauten-poppetjes en ondanks dat het echt veel te druk en fleurig was, hadden ze wel wat leuke dingen zoals een bol als hoofd waar met 1 of ander lichttrucje een bewegend gezicht op te zien was. Maar wat me opviel was dat er al best een hoop kleine prutseltjes kapot waren; stickers eraf gekrabd en namaak-schelpen afgebroken. Toen spookte er weer even door mijn hoofd heen dat dit 1 van de eerste dagen was dat het open was voor publiek en damn wat slecht eigenlijk. Sommige bezoekers zijn blijkbaar echte vandalen…

Natuurlijk hadden ze ook hier mooie onderwatertunnels, echt superleuk om daar rond te lopen! En ook meteen een trucje kunnen toepassen dat ik een uurtje terug bij de roggen had geleerd: daar werd namelijk in een praatje verteld hoe je het verschil kunt zien tussen roggen en haaien. Ik wist eigenlijk helemaal niet dat dat zo moeilijk was; maar blijkbaar dus wel! Waar je naar moet kijken zijn de kieuwen; zitten de aan de zijkant dan heb je te maken met een haai, maar zitten de kieuwen aan de onderkant dan heb je te maken met een rog. Een leuk voorbeeld kwam boven me langszwemmen; een typische waarvan ik dacht; jij bent een haai! Maar toen ik naar de kieuwen keek; mooi niet dus!

Even verderop hadden ze (naar ik dacht) zeekoeien, maar wederom; mooi niet dus! Wanneer je het in het Engels hebt over deze familie van dieren dan zijn de zeekoeien uitgestorven. De dieren die wij het meest kennen zijn manatees zoals in Burgers Zoo. En dan heb je nog de dugongs; de dieren die ‘vaak’ zijn aangezien voor zeemeerminnen omdat ze een slanke staart hebben zoals wij ze bij Ariel en haar vriendjes zien. Wederom een hoop bijgeleerd dus… Maar eigenlijk zijn het wel heel bijzondere dieren, zeker in dit aquarium. Het ging om 2 gestrande dieren, waarvan eentje ooit terug is uitgezet maar na lange tijd weer gevonden werd; sterk vermagerd en op sterven na dood. Weer is het dier opgeknapt in een opvang maar daarna is besloten het dier in gevangenschap te houden. Ongeveer 12 uur per dag worden de dieren elke 10-15 minuten (!!) gevoerd met slablaadjes gestoken in een soort ophang-rekje. Dat is nog eens een leuke baan; dag in dag uit aan één stuk door slablaadjes in een rek steken, laten zinken, lege rekjes ophalen en weer volsteken, ... En dan vooral terwijl de bezoekers op je neus staan te kijken haha! Het menu van de dugongs hebben ze ook ontzettend grappig gebracht; kijk zelf maar op de foto! Maar deze dieren hebben werkelijk waar een enorm lief gezichtje! En het verblijf was ook erg tof omdat je boven de watertunnel ook weer naar beneden kon kijken. Dus nadat je de dugongs naast je zag eten en zwemmen kon je ze van bovenaf bekijken! Helaas, toen ik bij de etende dugong stond te kijken begaf de batterij van mijn fotocamera het. En de kwaliteit van de camera van mijn telefoon is beduidend minder…

Oh wat ook nog heel tof was; ze hadden boven de watertunnel echt een hele hoop grappige foefjes staan. Natuurlijk ook een hoop informatie over (vooral en bijna alleen maar) de dugong (wist je dat dit dier verwant is aan de olifant??), maar ze hebben echt hele leuke intereactieve snufjes gemaakt. Zo kon je aan een hoorn draaien om het geluid van een dugong te horen en kon je ook door een paal heen kijken waarbij je de dugong-filter aan kon zetten; zo kon je dus zien hoe beperkt het zicht van de dugong is! Maar het allercoolste vond ik wel; ze hadden twee camera’s onder water geplaatst die te besturen waren met een soort joystick van bovenaf… Zoals je begrijpt was het zeer populair bij kinderen maar ik moet toegeven dat ik het ook echt waanzinnig gaaf vond. Hoe vet is het dat je zelf op zoek kunt gaan naar de beste hoek om een haai of dugong voorbij te zien zwemmen??

Dan terug naar de boottrip. Veel foto’s zullen voor zich spreken/met de beschrijving genoeg zeggen, maar bij sommige dingen wil ik graag wat meer vertellen. Het was echt superrustig op de boot en naast het relaxte tripje werd er ook wat uitleg gegeven over de dingen waar we langs kwamen. En nogmaals; dingen zoals de Harbour Bridge en Opera House zijn echt het allermooist vanaf het water, ik kan het nu zelf ook beamen! Vooral leuk dat we eigenlijk best wat verschillende routes hebben genomen! In het begin kwamen we langs een stuk met een grote paal erop. Nu heb ik het verhaal niet helemaal meegekregen want voor dit stukje was ook nog een bouwterrein, maar het ging over een casino dat werd gebouwd, een parkeergarage onder een soort eilandje en OP dat eilandje zouden dan koala’s komen! Klinkt dat niet gaaf? En vlak voor de Harbour Bridge zagen we een soort steigers met gebouwen erop en ook daar een leuk verhaaltje bij; deze gebouwen hebben elk een eigen nummer en in sommige gebouwen zitten gewoon huizen, oftewel vast oftewel voor haven-personeel. Maar ook zitten er in sommige gebouwen gewoon hotels! Dat is eigenlijk best een tof plekje om je vakantie door te brengen. :) Bij Circular Quay, de eerste stop, bij het Opera House, lag een enooooorm cruiseschip in de haven te wachten. De Carnival Legend; met een glijbaan bovenop haha! Het valt nu een beetje ‘buiten de boot’ (hihi) maar afgelopen week heeft dit schip met al zijn passagiers een paar dagen op het water moeten doorbrengen; door de storm hier mochten ze niet naar de haven toe (over de storm later meer). We zijn langs een hele hoop leuke dingen gevaren en ik heb op deze manier echt het beste uitzicht gehad op al deze mooie plaatsen. Zo zijn we ook langs Luna Park gekomen; een pretpark (soort kermis-idee) dat in de geschiedenis vaak is gesloten door dodelijke ongevallen… Klinkt dat niet prettig?? Het voordeel van dat mijn fotocamera leeg was aan het einde van de dag; met mijn telefoon waren de selfies natuurlijk een stuk makkelijker haha!

Het was dus echt een leuke dag om eens de toerist uit te hangen en ook heb ik ontdekt; ik ben dol op boottochtjes blijkbaar! Inmiddels heb ik ook al wat sociale uitstapjes gemaakt en wat leuke dingen gedaan in de stad. Maar ik heb het vooral nog steeds erg naar mijn zin op stage! :)

Oh en toen ik thuiskwam van mijn toeristische dagje had Courtney, de dochter van de dierenarts waar ik bij woon, een leuk Paas-pakketje voor me klaarstaan! Echt ontzettend lief en vooral; erg lekker! Zie vooral ook de Easter Bilby, jippie toch nog een chocolade-bilby kunnen eten haha! (die kon ik zelf namelijk nergens meer vinden in de stad….)

Deze keer hoop ik echt snel weer een/meer verhaaltjes te posten! Zeker aangezien ik over twee weken alweer in Nieuw-Zeeland zit, ooh wat heb ik daar zin in! Maar voor nu dus nog groetjes uit Sydney!